Az elmúlt években megtanulhattuk, hogy a progresszív metal pionírjai nem szeretnek a múlttal takarózni. Még most is a következő állomás lebeg a szemük előtt, pedig a 2017-es év a legsikeresebb lemezüknek, az Images And Wordsnek a 25 évfordulóját jelzi. És hogy mindezt miért mondjuk? Nos, a bostoni zenekar már el is vetette a közelmúltban megjelent lemezük folytatásához szükséges magvakat, melyek őket ismerve hamarosan kikelnek.
Megérkezett James LaBrie
Tulajdonképpen senki sem számított a ’90-es évek elején arra a sikersztorira, amit végül az élet írt a Dream Theater második stúdiólemezének, az Images And Wordsnek. A bostoni srácok az olyan nagy progresszív rock legendák, mint a Yes és a Rush útját követve szerettek volna előremutató zenét komponálni, mely nem csak az előbb említett csapatok másolásában merült volna ki. Igazából már a kezdetek óta jó úton jártak, mivel hatásaikat összekeverték némi keménységgel és saját stílusukkal, így született meg 1989-ben a When Day And Dream Unite, ám az akkori frontemberükkel, Charlie Dominicivel dédelgetett kapcsolat megszakadt néhány koncert után, mely egy majdnem kétéves énekes keresésbe torkollott.
A fedélzetre azonban végül az a James LaBrie érkezett – a Winter Rose nevű kanadai hard rock bandából –, aki a zenekar hangzásának egyik alappillérévé vált jellegzetes orgánumával.
Rengeteg küzdelem közepette született meg a legsikeresebb lemezük
Nem ment minden zökkenőmentesen, ugyanis a friss lemezkiadótól, az Atco Recordstól kapott ajánlat nem volt kecsegtető a banda számára, azonban örültek, hogy ennyi kihagyás után (már 1991 októberében járunk) egyáltalán elkezdhetnek dolgozni a második eresztésen.
„Az Images And Words idejére kicsit rutinosabbá váltunk, valamint a felszerelésünk is jobb volt, és persze az ötletekből, az elképzelésekből is több akadt. A stúdió, ahova ekkor mentünk, gyönyörűen nézett ki. Az volt az érzésem, hogy időből is több állt a rendelkezésünkre. Persze itt is volt egy producerünk, aki irányította az egész folyamatot, ettől függetlenül az egész élmény igazán lenyűgöző és újszerű volt.”
Az említett producer Santana egykori dobosa, David Prater volt, akivel meggyűlt a baja a zenekarnak a felvétel ideje alatt. Minden azzal kezdődött, hogy a kiadó nem engedte, hogy felkerüljön a lemezre a 23 perces Change Of Seasons, melynek szövegét Mike Portnoy dobos írta, édesanyja halálának emlékére. Később is főként a dobos, valamint Kevin Moore billentyűs volt a főszerepben, mivel nekik volt leginkább útjukban a producer, akivel egyszer úgy elfajultak a dolgok, hogy majdnem bunyó lett a vége. Prater szerint Moore szándékosan játszotta rosszul a saját részeit, hogy újra kelljen kezdeni a felvételeket, ezzel is rossz színben feltüntetve őt.
A munka azonban gyümölcsöző volt, mivel a lemez 1992. július 7-én megjelent, és máig is a banda legsikeresebb albuma, mely több, mint 600 ezer példányban kelt el. Az album zászlóvivője az eredetileg 8 perces Pull Me Under volt, amit az MTV is előszeretettel játszott.
„Az egész albumot úgy állítottuk össze, hogy kevésbé próbált megfelelni a kereskedelmi elvárásoknak. A Pull Me Under klipjében látható felvételeket például a turné alatt, egy klubban kellett rögzíteni.”
Az ünnep ellenére már az új albumon törik a fejüket
A csapat 2017-ben karrierjének egyik mérföldkövét ünnepli, a jubileumi koncerteken pedig teljes egészében eljátsszák a lemezt, de természetesen a többi nagy klasszikusukat se hagyják ki a programból, valamint a friss szerzeményekből is válogatnak. Persze, ahogy John Petrucciéknál szokás, máris gyúrnak a 2016-os gigantikus metalopera, a The Astonishing folytatására, amiről így nyilatkozott James LaBrie énekes:
„2018-ban új lemezt készítünk, és eléggé izgatottak vagyunk, mivel már látjuk az irányt. Nagyon fontos számunkra, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és megmutassuk, kik is vagyunk. Valami olyasmire törekszünk, ami felülmúlja az eddigi anyagainkat. Komoly dolog van születőben, de még csak az alapoknál járunk, az ötletek kidolgozása a turnézás végére készül el, aztán irány a stúdió és csak a dalokkal foglalkozunk.”
A folytatás viszont biztos, hogy nem egy olyan nagy ívű opusz lesz, mint a legutóbbi konceptalbum, ennek ellenére előfordulhat az énekes szerint, hogy egy többrészes epikus dalt is írnak, viszont egyelőre nem így közelítenek a dalszerzéshez.
*